Hof stelt softwareleverancier die zelf opzegt in het gelijk
Het gebeurt bijna dagelijks dat overeenkomsten worden opgezegd. Meestal gebeurt dat omdat iemand die producten afneemt niet tevreden is over bijvoorbeeld de geleverde kwaliteit of de geleverde aantallen.
Dat de leverancier zelf een overeenkomst opzegt gebeurt niet zo veel. Immers, dat is degene die betaald moet worden en zelf opzeggen is dan een risico. Het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden stelde begin dit jaar een leverancier van software die zelf oppzegde echter in het gelijk. Het ontwikkelen van software kost tijd en het duurt soms langere tijd voor er zichtbaar resultaat is. Het hof stelde dat de afnemer van software er dan vertrouwen in moet hebben in de programmeur als er tussentijdse nota’s betaald moeten worden vanwege die ontwikkeling van software. Dat is behoorlijk misgegaan in deze zaak. De leverancier zegde zelf de overeenkomst op omdat betaling uitbleef en deed dat volgens het gerechtshof terecht. De klant moest ook de openstaande vorderingen nog volledig betalen, zonder dat de software geleverd was. Van belang is dat er in deze zaak eigenlijk geen goede afspraken waren gemaakt. Zo was er bijvoorbeeld geen fatale termijn afgesproken waarop de software geleverd moest zijn. Dat nekte in dit geval de afnemer. Duidelijke afspraken maken en die ook goed vastleggen blijkt in zo'n geval maar weer eens essentieel!